środa, 12 grudnia 2007

Poeza haiku



Haiku poszerza, pogłębia, podwyższa, wzbogaca i ożywia naszą świadomość przemijającej chwili i poprzez to pozwala nam być żywymi głęboko i w niezapomniany sposób.- Robert Spiess.

Co zatem je stanowi? By pomóc ludziom zrozumieć to, czym haiku różni się od innych rodzajów poezji, Amerykańskie Stowarzyszenie Haiku pracowało od końca lat 60. nad rozwinięciem jego definicji dla próbujących pisać oryginalne haiku po angielsku. Oto część tego, co wymyślili:
„Haiku: wiersz opisujący istotę żywo odczutej chwili, w której natura łączy się z naturą ludzką. Zwykle haiku po angielsku napisane jest w trzech nierymowanych wersach, w siedemnastu lub mniej sylabach”.

Ciekawe prawda? Ostatnio natrafiłam na ten rodzaj poezji a raczej na tą nawę. Ziantrygowała mnie i postanowiłam trochę ''poszperać'' aby dowiedzieć się czegoś wiecej na ten temat. I takimi podstawymi zasadami, które składaja sie na haiku jest: odkrywanie, a nie o wymyślanie. To, co istotne, a nie o to, co zabawne. Dzielenie się, a nie o przekonywanie. Pokazywanie, a nie o bycie na pokaz. Wiersz taki jest krótki, trzylinijkowy wiec większość powie, że banał taki napisać, prawda? Taki więc zagłęb się w sobie, "pokaż, a nie opowiadaj", włącz swój wewnętrzny dialog, połącz, zaangażuj umysł zmysłu i twórz...

1 komentarz:

Michael pisze...

ciekawe:D..wiesz,że nawet nie wiedziałam o istnieniu takiego rodzaju poezji??:D..może powiem bardziej poprawnie...nie wiedziałam, że "to" tak sie nazywa:)..hehe...teraz czuje sie madrzejsza:D